Evaluace střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji

Evaluační zpráva o naplňování Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji

Podpora informovanosti veřejnosti v oblasti sociálních služeb v Olomouckém kraji a zlepšení prezentace sociálních služeb

Podpora informovanosti veřejnosti v oblasti sociálních služeb v Olomouckém kraji a zlepšení prezentace sociálních služeb je jedním z průřezových cílů strategického dokumentu Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky 2021 – 2023.

Z jednotlivých opatření zaměřených na oblast informovanosti v oblasti sociálních služeb vyplývá především podpora vzájemného informačního toku mezi poskytovateli sociálních služeb a rozvoj systému informování občanů o možnostech řešení jejich nepříznivé sociální situace.

Plněním nastavených opatření k předcházení vzniku nepříznivé sociální situace a k řešení již vzniklých nepříznivých sociálních situací, mají občané Olomouckého kraje k dispozici okamžité a komplexní informace o sociálních službách prostřednictvím online fungujícího Elektronického katalogu poskytovatelů sociálních služeb. Obsahem Elektronického katalogu je odpovídající množství kvalitních a dostupných informací o sociálních službách zařazených do sítě sociálních služeb Olomouckého kraje, včetně map územní působnosti jednotlivých poskytovatelů sociálních služeb. Elektronickým katalogem je také zajištěna sebeprezentace poskytovatelů sociálních služeb v rámci větší dostupnosti informací o sociálních službách, nabídka bezplatné prezentace sociálních služeb a zvýšení informovanosti pracovníků obecních úřadů a veřejnosti.

Dalším z opatření zaměřeného na zvyšování kvality života osob v nepříznivé sociální situaci je podpora řešení neustále vzrůstající problematiky předluženosti, která se prolíná všemi cílovými skupinami obyvatelstva. Včasné řešení problémů prostřednictvím odborně proškolených dluhových poradců, poskytovatelů sociálních služeb či sociálních pracovníků na obcích pomůže snížit výši dluhů, sociální propad a může zamezit ztrátě bydlení či rozpadu vztahů. Do velmi náročných životních situací se také dostávají osoby pečující o své blízké, proto je opatření na podporu pečujících osob zaměřeno na aktivity v oblasti vzdělávání, získávání informací či usnadnění života při péči o svého blízkého, prostřednictvím spolupráce mezi sociálními službami a pečujícími osobami. Jedním z opatření průřezových cílů je podpořena také oblast paliativní péče. Opatření směřuje ke kvalitně a odborně poskytovaným sociálním službám a k rozvoji informovanosti odborné a laické veřejnosti v této oblasti. Další oblast zasluhující si pozornost je oblast dobrovolnictví. Cílem podpory dobrovolnictví je větší zapojení občanů Olomouckého kraje v oblasti dobrovolnických aktivit s dopadem na sdílení zkušeností a dobré praxe a osvětu veřejnosti v oblasti dobrovolnictví. V neposlední řadě je uvedeným opatření vyjádřena podpora mezigeneračního a komunitního soužití s dopadem na kvalitní poskytování sociálních služeb v Olomouckého kraje prostřednictvím dobrovolnické činnosti.

S ohledem na neustálý vývoj v oblasti sociálních služeb je informovanost veřejnosti prakticky nekončícím procesem. Veškeré informační aktivity jsou proto směřovány na všechny zúčastněné skupiny, tedy obce – zadavatele, poskytovatele sociálních služeb, jejich uživatele, odbornou i laickou veřejnost. K maximální možné podpoře informovanosti veřejnosti budou i  nadále prostřednictvím webových stránek Olomouckého kraje představovány příklady dobré praxe poskytovatelů sociálních služeb a uveřejňovány veškeré aktuální informace, které se oblasti sociálních služeb týkají.

Příklady dobré praxe v sociálních službách