Inovace zvyšují konkurenceschopnost podniků a vytvářejí i pracovní místa

V inovativních firmách Olomouckého kraje došlo v minulém roce v průměru k 5% růstu zaměstnanosti. Největší navýšení zaznamenaly mikro a malé podniky. V letech 2010-2012 byla zavedena alespoň jedna inovace v 57 % mikro, malých a středních podniků. Nejvíce inovovaly středně velké firmy (64 %), které mají 50 až 249 pracovníků.

Inovace byly realizovány primárně daným podnikem (64 %) nebo společně s jinou domácí firmou (23 %). Spolupráci univerzit či vysokých škol při realizaci inovací bylo využito jen ve 4,6 % případů. Nejdůležitějšími informačními zdroji pro uskutečněné inovační aktivity byl vlastní podnik (90 %) a zákazníci (88 %). Takové jsou hlavní zjištění aktuálního elektronického průzkumu, do něhož se v rámci celého Olomouckého kraje zapojilo 490 firem do 249 zaměstnanců. Průzkum provedla v červnu Moravská vysoká škola Olomouc (MVŠO) ve spolupráci s agenturou DBM a Katedrou geoinformatiky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

„Schopnost zavádět inovace je zcela klíčová pro konkurenceschopnost každého podniku. Na úrovni mikro, malých a středních podniků jsou inovace hlavním motorem regionální ekonomiky,“ vysvětluje Ladislav Chvátal z MVŠO důvody pro uspořádání průzkumu. „Je proto potěšitelné, že podniky na území Olomouckého kraje jsou inovačně aktivní (57 %), a to navzdory dopadům aktuální ekonomické recese i pociťované potřebě mnohem dostupnějších proinovačních služeb v rámci Olomouckého kraje.“

Výsledky potvrdily zásadní význam tzv. byznys inovací pro rozvoj podnikání. Respondenti odpovídali i na otázky, které se týkaly dalšího rozvoje podniků. Pozitivně k němu mohou přispět externí služby v oblasti zavádění inovací (72 %) a dotačních programů (71 %). „Ukázalo se, že respondenti chtějí nejvíce rozvíjet své zahraniční aktivity na Slovensku (19 %), v Německu (12 %), Polsku (10 %), Rusku (10 %) a Rakousku (9 %). Překvapilo nás, že stejné trhy jsou prioritou i pro nejmenší mikropodniky do 9 zaměstnanců,“ říká profesor Vít Voženílek z Přírodovědecké fakulty UP.

Průzkum by měl sloužit jako podklad k debatě o efektivnější regionální politice v oblasti podnikatelského rozvoje. Více jak polovina podniků deklarovala zájem zapojit se do realizace Regionální inovační strategie Olomouckého kraje (52 %) a podílet se na aktivní politice zaměstnanosti (55 %).

Více informací poskytne Andrea Boštíková, PR referentka Moravské vysoké školy Olomouc (e-mail: andrea.bostikova@mvso.cz).