Pozitiva a negativa prvního roku společného vzdělávání ve speciálních školách
Na pracovním setkání ředitelů speciálních škol Olomouckého kraje, které se konalo v úterý 2. října 2018 na Střední škole, Základní škole a Mateřské škole prof. V. Vejdovského v Olomouci, byla jedním z bodů programu také diskuse nad zkušenostmi z prvního školního roku po zahájení platnosti vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Tento sběr informací a zkušeností je součástí přípravy tvorby Školské inkluzívní koncepce kraje (ŠIKK), která bude v rámci projektu KAP vytvořena. Účastníci se zamýšleli a vyjadřovali k následujícím tématům:
-
Kolik máte žáků, kteří přicházejí z běžného proudu vzdělávání do škol zřízených dle § 16 odst. 9 – procento na školu. Kvalita (dostatečnost) dosaženého vzdělání těchto žáků – uspokojivá/neuspokojivá?
-
Jaký máte na školách nejvyšší počet asistentů pedagoga ve třídě?
-
Školy při zdravotnických zařízeních – jak pracujete se žáky, kteří na kmenové škole mají podpůrná opatření, ale „ s sebou“ do školy při zdravotnickém zařízení si ho nevezmou?
-
Kapacitní dopad společného vzdělávání na školy zřízené dle § 16 odst. 9. Máte vyšší, nižší, stejný počet žáků?
-
Je závažnost zdravotního znevýhodnění žáků zařazovaných do škol zřízených dle § 16 odst. 9 vyšší, nižší, stejná?
-
Klady a zápory společného vzdělávání? Návrhy na změny.
Jelikož diskuse byla obsáhlá a časově náročná, byli účastníci závěrem požádáni i o následné písemné vyjádření, aby podklady mohly být souborně využity v analytické části připravovaného dokumentu ŠIKK.