Regulace reklamy
Krajský úřad Olomouckého kraje, Odbor majetkový, právní a správních činností, oddělení Krajský živnostenský úřad ve svém zákonném zmocnění provádí kontrolu podle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů. V uvedené oblasti řesí přestupky v prvním stupni při zjištění porušení uvedeného předpisu.
Orgány příslušnými k výkonu dozoru nad dodržováním tohoto zákona jsou:
a) Rada pro rozhlasové a televizní vysílání - pro reklamu šířenou v rozhlasovém a televizním vysílání a v audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a pro sponzorování v rozhlasovém a televizním vysílání a v audiovizuálních mediálních službách na vyžádání,
b) Státní ústav pro kontrolu léčiv - pro reklamu na humánní léčivé přípravky, na lidské tkáně a buňky a sponzorování v této oblasti, s výjimkou působnosti podle písmena a),
c) Ministerstvo zdravotnictví - pro reklamu na zdravotní služby a sponzorování v této oblasti, s výjimkou působnosti podle písmena a),
d) Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský - pro reklamu na přípravky na ochranu rostlin, s výjimkou působnosti podle písmena a),
e) Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv - pro reklamu na veterinární léčivé přípravky, s výjimkou působnosti podle písmena a),
f) Úřad pro ochranu osobních údajů pro nevyžádanou reklamu šířenou elektronickými prostředky - podle zvláštního právního předpisu,
g) Státní zemědělská a potravinářská inspekce - pro výživové nebo zdravotní tvrzení podle přímo použitelného předpisu Evropské unie o výživových a zdravotních tvrzeních, pro zavádějící informaci užitou v rozporu s přímo použitelným předpisem Evropské unie o poskytování informací o potravinách spotřebitelům a pro údaje použité v rozporu s přímo použitelnými předpisy Evropské unie, které stanoví pravidla pro použití označení původu, zeměpisných označení a tradičních výrazů v reklamě na potraviny, včetně sponzorování, s výjimkou působnosti podle písmena a),
h) celní úřady - pro reklamu na loterie a jiné podobné hry, které nebyly povoleny nebo oznámeny podle zvláštního právního předpisu - a sponzorování v této oblasti, s výjimkou působnosti podle písmena a),
i) krajské živnostenské úřady - v ostatních případech.
Dále v oblasti regulace reklamy působí Rada pro reklamu, která vznikla za účelem prosazování samoregulace reklamy. Hlavním cílem Rady pro reklamu je zajišťovat a prosazovat na území České republiky čestnou, legální, pravdivou, a decentní reklamu.
Způsoby regulace reklamy
Předpisy týkající se regulace reklamy:
- Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu.....
- Směrnice o nekalých obchodních praktikách - brožura
- Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele,ve znění pozdějších předpisů
Kontakt
Mgr. Michal Franěk
referent pro regulaci reklamy
- Odbor majetkový, právní a správních činností
- oddělení Krajský živnostenský úřad
- 585 508 254
- m.franek@olkraj.cz
- Jeremenkova 1211/40b, 77900 Olomouc, patro 13, kancelář: 1303