Analýza potřeb v území a prioritizace potřeb
Realizační tým projektu Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje (KAP) ukončil první fázi práce na dokumentu Analýza potřeb v území (APÚ), která je klíčovým podkladovým dokumentem pro další vývoj projektu. Analýza potřeb v území reflektuje současné trendy v demografickém vývoji, ve změnách na trhu práce a v rozvoji vzdělávací soustavy v Olomouckém kraji.
APÚ byla vytvořena ve spolupráci s odborníky z praxe a obsahuje zhodnocení následujících oblastí vzdělávání v našem kraji:
- podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě, a to průřezově pro VOŠ, SŠ, ZŠ a pro oblast iniciativy a kreativity také pro MŠ;
- podpora polytechnického vzdělávání, také tato podpora je určena VOŠ, SŠ, ZŠ a MŠ;
- podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů;
- rozvoj kariérového poradenství; podpora je určena VOŠ, VŠ a ZŠ;
- rozvoj škol jako center dalšího profesního rozvoje;
- podpora inkluze – plošná podpora inkluze na VOŠ, SŠ;
- infrastruktura a investiční vybavení SŠ, VOŠ.
Cílem APÚ bylo vytyčení problémových a prioritních oblastí ke všem výše uvedeným tématům vzdělávání.
V tuto chvíli je finálně zpracováno všech 7 témat vzdělávání. K uvedeným tématům probíhala jednání s odborníky z praxe a bylo realizováno připomínkové řízení. V současné době je analýza zkompletována, viz příloha, do pracovní verze a byl zahájen v souladu s harmonogramem projektu proces prioritizace potřeb. Součástí pracovní verze dokumentu APÚ je stanovení priorit území (3. kap.), které jsou nyní v procesu prioritizace konfrontovány s prioritami škol na základě Analýzy potřeb ve školách, kterou realizoval Národní ústav vzdělávání. Tuto analýzu najdete v přílohách další aktuality k 1. workshopu 1. KAP.