Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s. vydalo novou tiskovou zprávu.

SOS MaS, z. s. – POZOR NA FALEŠNÉ KAMENÍKY!    

 

                         Tisková zpráva č.1 ze dne 25.8. 2015

 

Hřbitov je místo piety, posledního odpočinku a místo, kam chodíme vzpomínat na naše zesnulé. Z různých důvodů chceme mít místo spočinutí našich blízkých pěkně upravené. Přejeme-li si, aby pomník či kamenná deska vydržela i po generace, je potřeba k této investici v řádech desetitisíců přistupovat s rozmyslem a po předchozím důkladném výběru vhodné firmy.

 

Podvodní kameníci

V žádném případě nedoporučujeme smlouvu sepisovat při prvním setkání na hřbitově! Zejména starší lidé by měli být velmi obezřetní v okamžiku, kdy je kameník sám osloví z vlastní iniciativy přímo na hřbitově. Jde o velmi rizikový způsob uzavření smlouvy. V poslední době se totiž setkáváme také s osobami, kteří se za kameníky pouze vydávají a nedisponují přitom patřičným živnostenským oprávněním. Svou zkušenost s podvodným „kameníkem“ učinilo několik desítek podvedených lidí na Vyškovsku a Šumpersku v loňském roce.

Ti, kteří podvodníkovi uvěřili, mu na zálohách vyplatili v součtu několik miliónů korun na práce, které však nikdy neprovedl. V posledních dnech se opět několik případů objevilo také na Vsetínsku.

 

Smlouvy uzavřené na hřbitově

Smlouva uzavřená na hřbitově je smlouvou uzavřenou tzv. mimo obchodní prostory, tedy smlouvou podobnou smlouvě uzavřené při podomním prodeji či na předváděcí akci. Zákony však spotřebitele v případě smlouvy o dodání věci, která je vyrobena dle individuálních požadavků spotřebitele, tady konkrétně pomníku s námi zvoleným textem – konkrétními jmény a daty zesnulého, nechrání stejně silně jako při koupi jiného zboží. Od takovéto smlouvy totiž nelze odstoupit bez udání důvodu a bez sankce do 14 dnů.

Podnikateli ale zůstaly tzv. povinnosti informační, tedy povinnost předat spotřebiteli před uzavřením smlouvy v textové podobě řadu informací např. o své totožnosti, o předmětu smlouvy, včetně popisu hlavních vlastností, ceně, způsob platby, informace o právech z vadného plnění, zárukách…. Samozřejmostí by mělo být i písemné potvrzení přijetí objednávky.

Z praxe poraden Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. však víme, že právě kameníci, kteří objíždějí hřbitovy a uzavírají smlouvy tímto způsobem, tato zákonná ustanovení nedodržují. Spotřebitelé pak často nejsou schopni ani identifikovat podnikatele, se kterým smlouvu vlastně uzavřeli.

 

Setkali jsme se i s případem, kdy spotřebitelka, podle jejích slov po nezávazném rozhovoru s kameníkem na hřbitově, očekávala vypracování konkrétní nabídky ze strany kameníka, kterou by mohla přijmout či odmítnout.  Místo nabídky však přišlo nemilé překvapení. Kameník neváhal a ještě týž den bez jejího vědomí a bez vědomí správy hřbitova hrob rozboural.


Rada SOS MaS, z.s. zní, nedávejte se s pochybnými kameníky na hřbitovech vůbec do hovoru!

 

A jak si tedy vybrat dobrého kameníka?

Rozhodně bychom se měli obracet pouze na zavedené a známé firmy. Nejlepší cestou je, poptat se ve svém okolí na reference. Zeptat se sousedů, nebo přátel na jejich zkušenosti s místními kameníky.

Požádat několik kamenictví o jejich nabídku, neváhat přitom navštívit jejich provozovnu nebo dílnu. Tato zkušenost mnohé napoví. Pozor, nabídky se zpravidla liší nejen cenou, ale také termínem zhotovení, výběrem a kvalitou kamene, nebo zpracováním náhrobku, a poskytnutou zárukou! Nabídky je nutné pečlivě porovnávat z více hledisek a teprve potom oslovit vybrané kamenictví. Nerozhodovat se pouze na základě ceny!

Výroba nového pomníku není levnou záležitostí. Vždy je nutné trvat na podrobné písemné smlouvě, která bude obsahovat minimálně: místo stavby náhrobku, vybraný druh a barvu kamene, nákres s rozměry náhrobku, nápis a jeho barva, velikost a druh písma, a samozřejmě objednaný text, termín dodání a celkovou cenu, s vyznačením poskytnuté záruky. Případnou zálohu doporučujeme předávat pouze osobně v provozovně zavedené firmy odpovědnému pracovníkovi a pouze oproti řádnému dokladu.

SOS MaS, z. s. – POZOR NA HLÁŠENÍ MÍSTNÍHO ROZHLASU!  

 

                         Tisková zpráva č.2 ze dne 25. 8. 2015

 

Léčky v podobě podvodů, nebo nekalých praktik, nečekají na seniory jen na předváděcích akcích v posledních letech tolik zmiňovaných, při telefonickém či podomním prodeji, ale také na místech, kde bychom to rozhodně nečekali, např. při návštěvě hřbitova. Tentokrát se zaměříme se na praktiku zneužití hlášení obecních rozhlasů k propagaci různých pochybných nabídek.

 

Hlášení obecního rozhlasu

O tom, že sepisovat smlouvu na kamenické práce přímo na hřbitově je velmi rizikové, jsme již několikrát spotřebitele varovali. V poslední době se totiž objevují případy, kdy se dotyčné osoby za kameníky pouze vydávají a přitom nedisponují patřičným živnostenským oprávněním, nebo poskytují velmi nekvalitní služby.

Bohužel se v této souvislosti setkáváme s tím, že zejména na malých obcích dochází ke zneužívání obecního rozhlasu k propagaci těchto pochybných nabídek.

 

Jak toto zneužití může vypadat?

Stejný hlas, který občanům ve Lhotě denně oznamuje, kdy mají zaplatit popelnice, že děti ze školky vystavují svá díla, nebo že se bude konat vítání občánků, nám bez jakéhokoliv rozlišení hlásí, že firma z „Horní Dolní“ bude na místním hřbitově od 17:00 hodin přijímat objednávky na kamenické práce se 40% slevou!

S takovýmto hlášením se v obcích setkáme překvapivě často.

 

Chtěli bychom touto cestou apelovat na obce, resp. zaměstnance obcí, kteří mají na starosti hlášení místních rozhlasů, aby své občany nevystavovali zbytečným rizikům, a vždy důkladně zvážili, které oznámení odvysílají a které nikoliv. Stává se, že někteří pracovníci obcí poměrně bezmyšlenkovitě přečtou do obecního rozhlasu takřka jakékoliv sdělení, které jim údajný podnikatel předloží, často v dobré víře, že tak zprostředkovávají občanům důležité a hlavně nezávadné informace.

Při bližším zkoumání celého sdělení a ověření na příslušném Živnostenském úřadě však můžeme např. zjistit, že v Horní Dolní nikdo oprávnění na tyto práce nemá.

Pro pracovníka obce by úplnou samozřejmostí vždy mělo být ověření totožnosti podnikatele, a ověření zda disponuje patřičným oprávněním. Tuto informaci lze získat na příslušném živnostenském úřadě. A nemusí se jednat pouze o kameníky. Tento způsob prezentace využívají např. také kominíci, finanční poradci, prodejci různého zboží…

Podle SOS MaS, z. s. by se v ideálním případě reklama tohoto typu v obecním rozhlase neměla objevit vůbec. Upozorňujeme zejména na to, že zvláště starší občané mohou mít v případě hlášení obecního rozhlasu problém rozlišit fakt, že se jedná o reklamu. Zpravidla totiž v hlášeních obecního rozhlasu nebývá toto sdělení jako reklama označeno, čímž se obce jako šiřitelé reklamy dopouštějí správního deliktu ve smyslu Zákona o regulaci reklamy. Ten stanoví, že reklama šířená společně s jiným sdělením musí být zřetelně rozlišitelná a vhodným způsobem oddělena od ostatního sdělení.

Pracovníci obcí by si měli být vědomi toho, že hlášení v obecním rozhlase dává nabídce v očích občanů punc jakési záruky, že je vše v pořádku. Zejména starší občané jsou pak mnohem náchylnější uzavřít smlouvu, byť by pro ně byla nevýhodná. Nevědomky mohou dokonce usnadnit různým podvodníkům jejich práci.

 

Informace o podvodech páchaných na seniorech naleznete na stránkách SOS MaS, z.s. www.neotvirejte.cz

 

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.

Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280

ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně,                                                               ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

 

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého a Jihočeského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

 

Sídlo :

Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA

Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280

E-mail: ostrava@sos-msk.cz


Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 - 17 hodin, Čt: 9 - 12 hodin, tel. 596 111 252

Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362

Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166

Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.
554 706 276, 723 692 166

Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309

Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601

Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166

Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý  první pátek v měsíci, tel. 773 901 773

Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1

Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773

Jeseník: St: 13.00 – 17.00 – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 772 623 536

Kroměříž: St: 13 – 17 hodin - každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773

Otrokovice: St: 13 – 17 hodin po předcházející tel. dohodě, tel. 773 901 773

Uherské Hradiště: St.13.00 – 17.00 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773

Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 571 674 516
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080

Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 921 290

Děčín: Út: 13.00 – 17.00 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683

České Budějovice: Čt: 13.00 – 16.00 hodin každý čtvrtek v měsíci, tel. 607 920 869, 386 360 262

Praha:  po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

 

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz