Další informace k sociálnímu podnikání
Sociální podnikání jsou podnikatelské aktivity, které jsou dlouhodobým zdrojem vlastních příjmů sociálního podniku, a to s využitím místních materiálních i lidských zdrojů.
Cílem sociálního podnikání je vytvoření pracovních míst pro osoby ze znevýhodněných sociálních skupin. Společensky prospěšní podnikatelé se mohou realizovat například ve vzdělávání, v péči o zdraví, v ochraně životního prostředí, v boji s chudobou, při řešení energetických problémů, v ochraně lidských práv, při prosazování rovných příležitostí, v péči o znevýhodněné osoby apod.
Sociální podnik vzniká a rozvíjí se na konceptu tzv. trojího prospěchu – sociálního, ekonomického a environmentálního.
Jeho činnost přispívá ke snižování nezaměstnanosti a k podpoře sociálního začleňování. Jelikož není sociální podnik zřizován za účelem dosažení zisku, lze jej řadit do třetího sektoru mezi Nestátní neziskové organizace a Obecně prospěšné společnosti.
Hlavní znaky sociálního podnikání
- sociálně prospěšný cíl, sociální, ekonomický, environmentální a místní prospěch.
Do cílové skupiny, kterou zaměstnávají sociální podniky, patří osoby znevýhodněné na trhu práce. Konkrétně se jedná o tyto skupiny:
- osoby se zdravotním postižením
- mládež a mladí dospělí
- osoby bez přístřeší
- osoby opouštějící zařízení
- oběti
- osoby pečující o osobu blízkou
- osoby se zkušeností se závislostí na návykových látkách
- osoby, které jsou dlouhodobě nezaměstnané
- další nespecifikované sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené osoby