Vlastivědné muzeum v Olomouci vystavuje historické automobily

Foto: Automobil Berliet Jiřího Vybírala (na snímku druhý zprava) z roku 1912 oslavil letos 101. narozeniny, k nimž dostal na vernisáži dort ve tvaru svého vlastního kola. Zdroj: VMO

Stovky modelů autíček, motocyklů či kol, ale i skutečné historické automobily a motorky zaplňují od středy 12. června největší výstavní prostor Vlastivědného muzea v Olomouci – sál sv. Kláry. Výstava nazvaná Dědeček automobil je ojedinělá v tom, že prezentuje vývoj osobní dopravní techniky nejen na originálních typech dopravních prostředků, ale také ukazuje rozmanitost modelů „angličáků“ různých epoch a výrobců. Expozice, nad níž převzal záštitu hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil, byla slavnostně otevřena za přítomnosti náměstka hejtmana Radovana Rašťáka v úterý 11. června.

„Dominantou výstavy jsou tři historické automobily, které do Olomouce přijely po vlastní ose a do výstavního prostoru vyjely samy po speciální rampě, vystavěné pracovníky muzea nad příkrým schodištěm o sklonu cca 45 stupňů, přičemž se musely trefit do dveřního otvoru bývalého kostela širokého pouhých 202 cm. Takovou „operaci‛ muzeum ještě nikdy nezažilo a je to poprvé v jeho stotřicetileté historii, kdy prezentuje exponáty takového charakteru,“ řekl ředitel VMO Ing. Břetislav Holásek.

„Svým technickým provedením a nadčasovou elegancí zaujme nejen kluky každého věku, ale jistě též dámy automobil francouzského výrobce Mariuse Berlieta, který poprvé brázdil silnice ve stejném roce, kdy se potopil legendární Titanic, tedy v roce 1912. Byl vyroben pro mezinárodní výstavu automobilů v Londýně (British International Motor Show) a jeho prvním majitelem byl slavný britský architekt běloruského původu Joseph Sunlight. Tento plně funkční „dědeček automobil‛, jehož majestát díky impozantním rozměrům (šířka 190 cm, délka 460 cm a výška 210 cm) nelze přehlédnout, se dochoval v téměř původním stavu a na silnici je schopen dosáhnout úctyhodné rychlosti 60 km v hodině. Na naši výstavu automobil zapůjčil Jiří Vybíral, předseda dozorčí rady Lázně Slatinice,“ uvedla kurátorka výstavy Renáta Fifková.

Vystavena je také sběratelská rarita, automobil Mercedes-Benz 130H (W23) majitele Aleše Sobka (Muzeum veteránů Slatinice). Typ 130 byl představen na mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v Berlíně v březnu 1934 nejen jako nejmenší sériově vyráběný automobil a první čtyřválcový model společnosti Daimler-Benz, ale i jako první velkosériově vyráběný německý vůz s motorem vzadu. Do třetice je k vidění Škoda 1000 MB z roku 1966 (zapůjčitel Petr Červinka), první model mladoboleslavské automobilky, který měl samonosnou karoserii, motor uložený vzadu a pohon zadních kol, což se pro škodovky na řadu dalších let stalo typickým znakem.

Výstava bude přístupná až do 11. srpna 2013 denně mimo pondělí od 9 do 18 hodin. Více na www.vmo.cz.