Návštěvnost turistických míst v regionu se loni mírně zvýšila, kraj se více zaměří na marketingové aktivity
Olomoucký kraj v minulém roce navštívilo 385 989 návštěvníků. To je o 2,18 procent více než v roce 2010. Hosté v kraji strávili zhruba 1 443 tisíc nocí. Přibylo domácích návštěvníků, počet zahraničních hostů se mírně snížil. Největší nárůst zaznamenala lázeňská zařízení. Nejnavštěvovanějším turistickým cílem v kraji v loňském roce se stala olomoucká ZOO. Zájem byl především o kongresovou turistiku.
„Každým rokem sledujeme statistiku návštěvnosti našeho regionu. Jsem velice rád, že trend návštěvnosti je stoupající a že do našeho kraje přijíždí stále více hostů. Čeká nás i přesto dosti práce. Musíme se zaměřit na udržení domácích návštěvníků a posílení návštěvnosti kraje zahraničními turisty, zejména pak těch z Německa a Polska,“ uvedl hejtman kraje Martin Tesařík. „Příznivý vývoj v našem kraji zaznamenala také kongresová turistika. O více než 50 procent se navýšil počet konaných akcí v regionu. Co do počtu konaných akcí byl Olomoucký kraj v roce 2011 v celorepublikovém měřítku na devátém místě, v rámci celkového počtu účastníků kongresů už na místě pátém,“ doplnil hejtman kraje Martin Tesařík vývoj kraje v cestovním ruchu.
Mezi desítku nejnavštěvovanějších lokalit se v minulé roce dostaly atraktivity jako ZOO Olomouc, Aquapark Olomouc, výstaviště Flora, Hrad Bouzov, přírodní ráj Horizont v Bystrovanech, Muzeum moderního umění Olomouc, hrad Helfštýn, Arcidiecézní muzeum, ruční papírna ve Velkých Losinách a přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé Stráně. Největší nárůst návštěvníků zaznamenalo například Muzeum moderního umění, hrad Helfštýn, nebo rozhledna Biskupská kupa.
Olomoucký kraj na rozvoj cestovního ruchu vynakládá nemalé finanční částky. Jen na prezentaci kraje na veletrzích v tuzemsku i v zahraničí v minulém roce přispěl téměř 2 miliony korun. Část těchto peněz byla pokryta z dotace z Regionálního operačního programu Střední Morava. Na podporu Olomouc Region Card kraj v loňském roce vynaložil přes 300 tisíc korun. Téměř 2 miliony korun putovalo na turistická značení v kraji. Dalších 2,5 milionu korun kraj zaplatil za krajský turistický informační portál. Necelými 850 tisíci korun podpořil projekt Seniorského cestování.
Na podporu cestovního ruchu Olomoucký kraj v současné době realizuje projekt nazvaný „Marketingové aktivity Olomouckého kraje“. Díky němu kraj postupně vydá přes 600 tisíc propagačních materiálů, které představí na veletrzích cestovního ruchu a rozdá na kontaktní turistická místa v kraji. Jednou z aktivit projektu je i roadshow, která navazuje na úspěšné prezentace InfoBUSu probíhající od roku 2007.
Mimo to Olomoucký kraj představil nové aplikace na krajském turistickém informačním portálu www.ok-tourism.cz. Zájemci mohou využít nástroje průvodce, který umožní sestavovat programy a trasy dle individuálních požadavků s možností zakreslování tras do mapy nebo vytvoření vyhledávacího filtru pro ubytování. V letošním roce byly spuštěny aplikace „Points of interest“, které umožnují stáhnout informace o turistických cílech do různých typů navigací a „Tag clouds“, které uživatele upozorňují na nejvyhledávanější a nejpoužívanější sekce nebo články webu. V únoru byl zpřístupněn rezervační systém pro přímou rezervaci ubytování. Systém poskytuje aktuální nabídku volných ubytovacích kapacit na území Olomouckého kraje.