Kraj varuje starosty před dopady zastavení státních dotací na dopravu
Olomoucký kraj včera oslovil starosty všech obcí v regionu a informoval je o pozastavení státní dotace na financování železniční dopravy. Dopis hetmana Martina Tesaříka a jeho náměstků Ivana Kosatíka a Pavla Horáka (zástupci všech koaličních stran v krajské radě) dostaly všechny obce v kraji elektronickou poštou. Hejtman kvůli vážnosti situace řešil možné dopady současného stavu se svými spolupracovníky v době dovolené, kdy pobývá mimo Olomouc.
Důvodem rozhodnutí oslovit všechny samosprávy v regionu byl fakt, že Olomoucký kraj neobdržel v květnu státní dotaci na financování železniční dopravy a České dráhy od něj proto dostaly méně peněz než obvykle. Pokud by se přístup státu nezměnil, znamenalo by to v budoucnu omezení regionální železniční dopravy až o 40 procent. Vyplácení původně přislíbené dotace pozastavila vláda svým dubnovým usnesením.
„Ubezpečujeme vás, že Olomoucký kraj vynaloží maximální úsilí pro další pokračování plnění závazků obsažených v Memorandu. Vedení kraje povede dialog s vládou ČR a bude předkládat argumenty pro zachování stávající podpory státu regionální železniční dopravě. Dovolujeme si vás požádat o podporu zachování dopravní obslužnosti v Olomouckém kraji v nynějším rozsahu," píšou zástupci kraje v dopise starostům. Memorandem, které zmiňují, je dokument uzavřený mezi vládou Jana Fischera a kraji, který garantoval podíl státu na financování regionální železniční dopravy. Stát již dříve odmítl plnit příslušnou část dohody o zvyšování dotace o inflaci, nyní se rozhodl příspěvek pozastavit úplně. „V Olomouckém kraji jsou různé druhy dopravy silně provázané. Omezení rozsahu železniční dopravy by proto znamenalo radikální zásah také do autobusových spojů," konstatoval hejtman Tesařík.
Olomoucký kraj vynakládá na železniční dopravu cca 371 miliónů korun ze svého rozpočtu. Dalších 208,5 miliónu mu posílá stát a kraj tyto peníze předává Českým drahám. Ministerstvo dotaci každý měsíc uvolňovalo jednu dvanáctinu celkové sumy. Od května však bylo poskytování peněz pozastaveno. České dráhy proto dostanou o více než 17 miliónů korun méně a pokud se situace nezmění, propad financování bude každý měsíc narůstat.