Hejtman a opolský maršálek budou bojovat za zachování drážního spojení

Hejtman Olomouckého kraje Martin Tesařík včera požádal maršálka Opolského vojvodství Józefa Sebestu o pomoc při udržení železničního spojení na trati z Mikulovic přes Glucholazy do Krnova. Hejtman se s maršálkem setkal v sídle vojvodství v Opoli. Informoval jej o problémech na trati vedoucí polským územím, které by v budoucnu mohly vést k omezení dopravního spojení Jesenicka po železnici. Oba muži se bavili o možnostech maršálkovy intervence u polských státních drah. Hejtman Tesařík celou věc již dříve konzultoval také se svým kolegou z Moravskoslezského kraje Jaroslavem Palasem, který má na věc stejný názor. Drážní spojení Jesenicka je rovněž jedním z témat, o nichž hejtman dlouhodobě jedná s poslanci zvolenými za Olomoucký kraj, především s Jiřím Krátkým z Jeseníku.

Trať číslo 292 Mikulovice – Glucholazy – Krnov je důležitým dopravním spojením severních oblastí Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Na trati jezdí výhradně české vlaky, a to jak regionální spoje objednávané u Českých drah krajskou samosprávou, tak i dálkové spoje hrazené českým státem. „V polské části, která měří takřka 17 kilometrů, je trať ve špatném technickém stavu a nejvyšší povolená rychlost se proto v různých úsecích pohybuje od 40 do 60 kilometrů v hodině. To výrazně snižuje atraktivitu trati, kterou tím pádem využívá málo cestujících. Zároveň však česká strana musí polským drahám platit vysoké poplatky, jež neodpovídají stavu železniční dopravní cesty,“ uvedl hejtman Tesařík.

Cílem hejtmanovy žádosti proto bylo buď snížení vysokých poplatků, nebo jejich investování do zlepšení stavu trati na polské straně. To by mohlo odvrátit úvahy českého ministerstva o zastavení dopravy v celém úseku. Pokud by ministerstvo přestalo na trati vlaky objednávat, bylo by udržení regionální spojů pravděpodobně nad možnosti obou moravských krajů.

Maršálek Sebesta dnes potvrdil, že je i v zájmu obyvatel Opolského vojvodství, aby spojení bylo zachováno. „Určitě v této věci můžete počítat s naší podporou. Obrátíme se na dráhy i na samotné ministerstvo dopravy. Z hlediska rozvoje pohraničních společností je důležité spojení udržet,“ konstatoval Józef Sebesta.

Hejtman s maršálkem rovněž jednal o možnostech většího využívání inkriminované trati pro dopravu občanů z Polska k nám a naopak. Vlaky by mohly vozit například cestující z měst Nysa, Opole a Wroclaw, podmínkou je ovšem zlepšení organizace dopravy na polské straně a vyřešení samotného nastupování cestujících, protože například v Glucholazích je nádraží asi dva kilometry za městem.